måndag 9 december 2013

Twitter 3 - Twitters fördelar respektive nackdelar

För att kunna använda Twitter kan man besöka hemsidan www.twitter.com, eller använda Twitterapplikation (Wikipedia, 2013). Hemsidan kan användas via en dator eller andra plattformer som mobiltelefon eller surfplatta. Twitterapplikation som är mer anpassad till mobiltelefon eller surfplatta när man inte ha tillgång till en dator. Med Twitterapplikation kan man fortfarande ha tillgång till nya uppdateringar och vara tillgänglig i Twitter när som helst och var man än går utan att behöva vara fastbunden till en dator. Dock krävs det internetkoppling för att kunna använda Twitters mobilapplikation. Utan internet når man inte Twitter. Att skapa ett Twitter-konto är kostnadsfritt, men om man till exempel vill läsa eller skicka tweets via SMS kan extra kostnader förekomma från telefonoperatör som man har (Wikipedia, 2013).

Varje tweet som publiceras eller DM som skrivs i Twitter får maximalt innehålla 140 tecken (Hamilton). Denna begränsning skapar korta meddelande som är enkelt och snabbt att läsa. Vill man skriva viktiga meddelande kan detta vara effektiv, eftersom det tar snabbt att ta in budskapet som förmedlas. Däremot om man vill skriva ett längre och detaljerad meddelande bli det svårare, eftersom varje meddelande eller tweet får inte innehålla mer än 140 tecken. Den långa texten kan behöva kortas ner, vilket kan leda till att hela budskapet kan förmedlas på ett otydligt sätt. Detta bli svårare för språk som skrivs med alfabeten - som engelska och svenska, medan för andra språk som kinesiska och japanska, bli det lättare. Kinesiska och japanska text skrivs med tecken och varje tecknet kan stå som ett självständigt ord och har en egen betydelse.

Tweets som publiceras bli vanligtvis offentligt om inga inställningar ställs av användare. Offentliga tweets syns både för personer med och utan ett Twitterkonto. På så sätt kan man ta del av twittarens profil och uppdatering utan att vara vän med twittare. Man kan även använda Follow-funktionen för att "följa" en intressant twittare och få hens nya uppdateringar direkt vid inloggningen. Men tweets som publiceras av privata personer handlar för det mesta om personliga saker. Det kan hända att många privata personer inte uppskattar att sitt privat liv bli följd och bevakad av okända personer. Då kan man begränsa sina tweets genom att ändra sina inställningar i "Security & Privacy". Vill man ta del av de dolda eller begränsade tweets skickas en förfråga till twittare. Denna funktion gör att man kan bekräfta och tillåta en viss twittare - till exempel vänner, ta del av sina uppdateringar men samtidigt skyddar sitt privata liv från okända personer.

Däremot kan Follow-funktionen vara en stor fördel och användbar för kända personer som artist och skådespelare. Varje Follow skapar en prenumeration och varje prenumeration kan skapa en popularitet och ett marknadsvärde för dessa kända personer. Ju mer followers man har, desto mer popularitet får man och högvärderat i marknaden. Har artist en tight schema är det en fördel att göra sin profil och tweets offentlig där alla kan ta del av uppdateringar. Då behöver artist eller känd person inte bekräfta varje twittare som vill bli follower.

Företag som använder Twitter kan förstärka sitt varumärke genom att twittra om dem. Det kan till exempel vara nya kommande produkter, vilka erbjudande det finns och vilka tjänster dem har. Dessutom kan företaget kommunicera med och få snabba feedback från sina klienter eller andra människor samt utföra en snabb marknadsföring. Men uppfattas denna typ av marknadsföring seriöst av klienterna? Enligt Nyberg (2102, s.89) har den sociala nätverktjänsten Facebook upplevt som oseriöst och oprofessionellt när läraren meddelade betyg till eleverna via Facebook. Kan Twitter skapa ett professionellt och seriöst intryck för företag för nya klienter eller andra människor? För företagets lojala klienter, nuvarande eller föregående samarbetspartner kan ett professionellt intryck redan ha skapat och marknadsföringen med dessa kunder kan därför ske via Twitter. Men för en ny klient kan det vara svårt att övertyga och skapa trovärdighet om företaget, tjänster och produkter. 

Källhänvisningar:
Wikipedia (2013) Twitter. [Elektronisk].
Tillgänlig: <http://en.wikipedia.org/wiki/Twitter> [2013-12-10]

Hamilton. Vad är twitter?
Tillgänglig: <http://www.happiness.se/artiklar/vad-ar-twitter>[2013-12-10]

Litteraturer:

Nyberg, Anna-Karin (2012). Digitalt Entreprenörskap. Lund: Stuentlitteratur AB



2 kommentarer:

  1. Jag tycker ditt inlägg med Twitter och dess för och nackdelar är väldigt intressant. Du tar upp bra och tydlig fakta och du refererar till källor i din text, dock saknar jag källhänvisning så att jag som läsare kan komma vidare in på dina källor via länkar och dylikt. Du tar upp många viktiga faktorer och jag tycker det hade varit intressant att läsa lite kring vad du själv tycker att Twitter har för fördelar och nackdelar och sedan jämföra dina åsikter med källorna.

    Jag har läst en artikel kring Twitter och kommunikation av Alireza Shamsparto(2011) där hon skriver att syftet med Twitter är att sprida information och ta del av information av andra. Man har som tidigare nämnt endast 140 tecken på sig att sprida sin sagda information som man vill publicera, vilket många kan anse som svårt och som i detta fall en nackdel. En fördel som däremot plockas fram i artikeln är att interaktionen mellan människorna på Twitter grundar sig i principen av att följa andra användare och fördelen i det hela är då att man håller sig lätt uppdaterad med de senaste nyheterna och nyligen publicerade inlägg av dina Twitter "vänner".

    Jag personligen anser att en fördel är att de senaste inläggen publiceras högst upp i kronologisk ordning medans de äldre inläggen succesivt åker längre ner på sidan på ens egen profil och på den man följers profil. Även att man kan "följa" varandra är en positiv faktor, vilket gör det lätt för mig att tydligt se när den jag följer har lagt upp och publicerat något nytt. Detta är ju något som de flesta sociala nätverk har, en "follow" knapp med syfte på att man lätt och enkelt skall kunna ta del av den senaste informationen/bilden som publicerats.

    KÄLLHÄNVISNING

    Shamsparto Alireza (2011) Twitter och nyhetsrapportering – En studie om Twitters roll för journalism och kommunikation
    Tillgänglig: [Elektronisk, PDF]
    Södertörns Högskola.
    (Hämtad: 2013-12-05)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback! Jag har källorna i lärkontraken, men ska posta upp de också på inlägg när du och Jessica har gett samma feedback hehe :)

      Radera